Sporten in de hitte

Vandaag trok ik om 6u30 mijn stapschoenen al aan en daar was een goeie reden voor. Wat zich aankondigt als een extreem warme dag werd gestart met een mals regenbuitje en daar hebben Sparki en ik van geprofiteerd voor onze ochtendwandeling.

Zeer warme dagen zijn jammer genoeg niet zonder gevaar. De warmte kan gezondheidsproblemen veroorzaken. Daarom lanceerde de overheid de campagne “Warme dagen” en vertelt ze jou graag welke voorzorgsmaatregelen jij kan nemen om problemen te voorkomen en zo jezelf en anderen te beschermen tegen de warmte.

Cijfer van de dag: 4,26 km

Beweging is belangrijk, zowel voor je fysieke als mentale gezondheid. Beweging en een goede algemene conditie zorgt ervoor dat je je sneller kan aanpassen aan de warmte. Maar! Op erg warme dagen reageert je lichaam anders!  Je natuurlijke vocht- en warmteregeling is uit balans.

Vooral sporters bij buitenactiviteiten (bv. marathonlopers, recreatieve atleten, fietsers, wandelaars) zijn meer blootgesteld en lopen hoger risico op warmte-gerelateerde gezondheidseffecten.

Tips om verantwoord te bewegen in de hitte

  • Neem altijd voldoende water mee! Drink ALTIJD voldoende.
  • Overmatig water drinken zorgt voor een verdunning van het bloed en verlies van zoutgehalte. Hierdoor kan de hartfunctie verstoord raken. Nuttig ook isotone dranken met extra zouten en mineralen (via sportdranken of zoute oplossingen).
  • Wees slim en sport/beweeg/wandel op koelere momenten van de dag.  
  • Hou je gezondheidstoestand in het oog.  Is je urine donker of ga je minder vaak naar het toilet? Drink dan meer! Voel je je anders dan op andere dagen? Doe het dan nog wat rustiger aan.
  • Start niet met intensief bewegen op erg warme dagen indien je dit niet gewoon bent. Laat je lichaam langzaam wennen aan de warmte. Ken je eigen capaciteiten en luister ten alle tijden naar je lichaam.
  • Probeer je sportactiviteit te plannen in de voormiddag.
  • Train indoor (gekoelde ruimte) indien mogelijk of zoek schaduwrijke plekken op. Kies de juiste ondergrond: trainen op beton is warmer dan op een bosgrond of gras.
  • Zorg dat je voldoende beschermd bent tegen de zon. Breng een aantal keer per dag zonnecrème aan, op alle plaatsen waar zon komt. Breng niet teveel zonnecrème aan op het voorhoofd. Door overvloedig zweten kan dit de ogen irriteren.
  • Draag een hoofddeksel in de zon.
  • Zorg voor afkoeling. Draag aangepaste, lichtgekleurde en ventilerende sportkledij die zweet doorlaat. 

Alle tips bij warm weer zijn hier netjes verzameld.

Ook dieren hebben tijdens warme dagen extra aandacht nodig.

Ook zij hebben last van de hitte. Met enkele tips kan je je dier helpen de hitte te trotseren. Belangrijk is om voor verkoeling te zorgen en inspanningen te vermijden.

  • Smeer honden met een dunne vacht in met zonnecrème.
  • Geef een koelmatje of koelhalsband
  • Vermijd een muilkorf. Dit belemmert het hijgen van de hond waardoor hij zichzelf niet kan verkoelen.
  • Vermijd wandelen op asfalt, zand of tegels. Door de hitte kunnen de voetzolen verbranden. Veiliger is het om te wandelen in het gras of in de vroege morgen of late avond, wanneer de temperaturen gedaald zijn.
  • Doe waterspelletjes met je hond of geef hem zijn eigen zwembadje. Let er op dat de hond niet te veel water binnen krijgt, dit kan leiden tot watervergiftiging.
  • Verwen je hond met verfrissende snoepjes zoals yoghurt, groenten en fruit. Veel honden vinden meloen heerlijk. Geef nooit druiven of avocado want deze zijn giftig voor honden.

Meer tips omtrent “Dieren en warm weer” lees je hier.

Hou jullie hoofd koel.

About the author

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.